Waarom IMVO?
Er zijn veel redenen waarom je als bedrijven met MVO aan de slag gaat. Veel ondernemers vinden het belangrijk om vanuit morele redenen bij te dragen aan een duurzame wereld. Soms is er wetgeving die het je verplicht, in andere gevallen zijn er vragen van toeleveranciers, afnemers of investeerders, of van het eigen personeel.
Wetgeving
Veel landen hebben al wetgeving die bedrijven verplicht risico’s in hun keten te kennen en aan te pakken, zoals Duitsland (de Supply Chain Due Diligence Act) en Frankrijk (de Duty of Vigilance Law). Daarnaast zal EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) wetgeving vanaf 2027 grote bedrijven die actief zijn in de EU verplicht stellen om due diligence toe te passen. Ook de EU Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gaat grote bedrijven en beursgenoteerde MKB’s verplichten een duurzaamheidsrapportage te maken.
MKB bedrijven vallen vooralsnog niet onder de meeste wetten maar kunnen door grote bedrijven in hun keten meer vragen verwachten of gevraagd worden om ook aan de eisen te voldoen. Ook klanten, consumenten, financiers en maatschappelijke organisaties verwachten dat bedrijven hun maatschappelijke rol serieus nemen. Ook zijn er hele specifieke duurzaamheidswetten, zoals de ontbossings- of de conflict mineralen verordening, waar het MKB soms aan moet voldoen. Het doen van due diligence zal het makkelijker maken om aan deze wetgeving te voldoen.
Meer informatie over IMVO wetgeving kun je vinden op deze pagina en op de volgende pagina’s
Naast wetgeving zijn er ook andere redenen om met IMVO aan de slag te gaan zijn:
Verbeter je reputatie
Het uitsluiten van risico’s en het bijdragen aan positieve effecten in de keten heeft een voordeel voor de reputatie van het bedrijf.
Verkrijg toegang tot financiële diensten
Banken en andere financiers hechten veel waarde aan goed risicomanagement. Ook van risico’s op mens en milieu. Wanneer bedrijven aantonen dat ze inzicht hebben in hun keten en risico’s effectief uitsluiten, wordt dit in toenemende mate beloond.
Verstevig je marktpositie
Bedrijven die op een serieuze manier in gesprek zijn met hun leveranciers en klanten, bouwen vertrouwen op. Dat vertrouwen kan in onverwachte omstandigheden (bijvoorbeeld de coronapandemie, handelsoorlogen, misoogst) goed van pas komen.
Borg leveringszekerheid
Door op een constructieve manier samen te werken met leveranciers wordt de leveringszekerheid beter geborgd.
Trek talent aan
Steeds meer (nieuwe, jonge) medewerkers vinden het belangrijk dat het bedrijf waar ze werken haar verantwoordelijkheid neemt in landen waar zij zakendoet.
Verbeter productiviteit in de keten
IMVO draagt bij aan vergroting van de productiviteit bijvoorbeeld omdat werknemers beter betaald krijgen en daardoor minder snel weg gaan, zich minder snel ziek melden en onder veiligere omstandigheden werken. Hierdoor is er minder verloop van werknemers, neemt de productiviteit toe en zijn er ook minder defecte producten.
Zorg voor trots personeel
Medewerkers van bedrijven die -aantoonbaar- het ‘goede’ doen, zullen meer gecommitteerd zijn om bij het bedrijf te blijven en zich in te zetten voor de gezamenlijke missie.
Handige hulpmiddelen
- MVO Tips & tools (MVO Nederland) voor duurzaam ondernemen: een overzicht van tools om stappen te zetten naar duurzaam ondernemen, waaronder het stappenplan due diligence.
- Handleiding voor bedrijven over IMVO en OESO due diligence (SER): praktische handleiding, tools, bronnen en praktijkvoorbeelden voor zowel grote bedrijven als het MKB.
- Voor een aantal bedrijfssectoren zijn er afspraken gemaakt tussen de overheid, de sector en maatschappelijke organisaties over IMVO. Deze samenwerkingen zijn vastgelegd in een IMVO-convenant. Meer informatie kunt u vinden bij de SER.
- Het platform voor gender responsive due diligence ondersteunt bedrijven in het toepassen van een gender perspectief bij de stappen van due diligence.