Communiceren over de resultaten

In Stap 4 heb je geleerd op welke manier je de voortgang van de ingezette acties in de gaten kunt houden. Het is daarbij belangrijk om te kijken naar de naleving van interne afspraken en naar de impact van de maatregelen op duurzaamheidsrisico’s. In deze module bespreken we de vijfde stap in de cyclus: communicatie. Communicatie over de resultaten, maar ook over de dilemma’s is een belangrijk onderdeel van de ‘due diligence cyclus’.


Communiceren over de resultaten

Het is ontzettend belangrijk om op een transparante wijze te communiceren over de genomen acties om duurzaamheidsrisico’s aan te pakken. Door ervaringen te delen kunnen medewerkers, klanten, leveranciers en andere belanghebbenden leren van jullie ervaringen en kunnen ze jullie inzet op waarde schatten.


Interne communicatie

In Stap 1 bespraken we het belang om de zes stappen van due diligence in de organisatie te verankeren. Communicatie helpt daarbij. Het is belangrijk om de medewerkers op de hoogte te brengen van de resultaten van het beleid. Doe dat gerust via bestaande kanalen, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, bij de maandelijkse borrel, tijdens de kwartaalsessie of via intranet. Welke communicatiekanalen je ook gebruikt, zorg dat het onderwerp regelmatig even terugkomt. Probeer ook echt stil te staan bij positieve resultaten, vier ze! Op die manier creëer je binnen de organisatie enthousiasme voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen.


Externe communicatie

Rapporteren over risico’s in de keten wordt voor veel bedrijven verplicht door onder andere de CSRD (zie ook pagina over wetgeving), maar communiceren over due diligence gaat verder dan dat. Het is van belang dat belanghebbenden, zoals werknemers, maatschappelijke organisaties, leveranciers, afnemers en financiers, informatie kunnen vinden over het due diligence beleid, en de maatregelen die het bedrijf neemt om negatieve impacts op mens, milieu en klimaat aan te pakken. Bedrijven kunnen zich ermee onderscheiden van concurrenten. Maar houd het bij de feiten. Greenwashing wordt keihard afgestraft. Kies de geschikte kanalen om te communiceren over de behaalde resultaten, bijvoorbeeld als nieuwsartikel op de website, in het duurzaamheidsverslag of als losse brochure. Zorg dat je communicatie passend en toegankelijk is voor de stakeholder die je ermee wilt bereiken.



Vier wat goed gaat, maar deel ook dilemma’s

Het is verleidelijk om uit te leggen welke positieve resultaten allemaal behaald zijn. Het is goed om de positieve resultaten te delen en te vieren dat er positieve impact is behaald. Echter, vergeet ook vooral niet te delen wat nog niet zo goed gaat en waar lastige keuzes gemaakt moeten worden.


Verder zijn tips voor transparante communicatie:

  • Communiceer regelmatig, liefst minimaal elk kwartaal.
  • Laat de betrokken medewerkers aan het woord.
  • Vraag je leverancier te vertellen wat er concreet op de werkvloer is veranderd door bepaalde maatregelen.
  • Wees eerlijk.
  • Probeer naast de bereikte resultaten ook af en toe vooruit te kijken naar jullie toekomstige plannen.
  • Wees beschikbaar en benaderbaar voor input van stakeholders naar aanleiding van je communicatie.

Handige hulpmiddelen 

  • Op de website van MVO Nederland vindt je tips voor het maken van een duurzaamheidsverslag.
  • De verschillende IMVO-Convenanten rapporteerden over hun resultaten. In veel van deze jaarverslagen zijn ook concrete voorbeelden van bedrijven opgenomen, met daarin wat goed ging maar ook wat nog lastig was.
  • Advies van de ACM over hoe je afspraken kan maken met andere bedrijven over duurzaamheid.
  • Handleiding Duurzaamheidsclaims voor de financiele sector van de AFM.
  • Greenwashing: wat is het en hoe voorkom je het?
  • Handleiding SER op Stap 5: Communiceer hoe gevolgen worden aangepakt​​​​​​​.